Facebook og SoMe: Skal du droppe den klassiske hjemmeside?

Kan du nøjes med en gratis Facebook-side til dit firma, eller skal du fortsat kaste penge efter en professionel hjemmeside?

Har du også oplevet det? Du leder efter hjemmesiden for en restaurant, men bliver i stedet sendt direkte videre til restaurantens Facebook-side. Selvom du fortsætter jagten rundt på Google, bliver du konstant sendt videre til Facebook – den pågældende restaurant har nemlig slet ikke nogen hjemmeside.

Selvom vi lever i en digital tidsalder, hvor alt handler om online tilstedeværelse, dropper flere og flere virksomheder den klassiske hjemmeside. Men er det en god ting?

Viderestilling til Facebook

Du kan sagtens have et domæne – altså en web-adresse – selvom du ikke har en hjemmeside. Adressen, som dine kunder skriver ind i adresselinjen i browseren, kan nemlig sende dem videre til din Facebook-side. Denne praksis bliver konstant mere populær, men hvorfor?

Det indlysende svar er økonomi. Det koster penge at udvikle og drive en hjemmeside, og det kan derfor virker tillokkende blot at investere i et domæne og tilkoble en gratis Facebook-side. Det behøver dog ikke være vanskeligt eller uoverskueligt at få sat en god og dedikeret hjemmeside op – du kan f.eks. få hjælp til opgaven hos et mediehus

Sociale medier er vejen frem

Det er naturligt at være til stede på de sociale medier. Dine kunder forventer temmelig sikkert, at de kan tilgå en Facebook-side for din virksomhed. Facebook-siden skaber opmærksomhed, forbinder dig til forskellige netværk og giver din kunder mulighed for at dele historier og gode oplevelser, som de har haft hos dig.

Så selvfølgelig skal din virksomhed være på Facebook – men den skal også have en dedikeret hjemmeside. Det er der flere grunde til. Først og fremmest handler det om kontrol. Indholdet på Facebook ejes nemlig ikke af dig selv, men af Facebook. Vil du have fuldt ejerskab, og dermed kontrol over din side og dine data, behøver du en hjemmeside.

Hjemmesiden kan noget andet

Din hjemmeside kan noget andet end din Facebook-side. En Facebook-side skal være meget dynamisk – der skal ske noget. Har du en Facebook-side for din virksomhed, skal du slå noget om med jævne mellemrum. Besøgende på siden kan nemlig se dato for, hvornår der senest er offentliggjort et nyt opslag, et nyt billede eller en ny video.

Og vær i den sammenhæng også opmærksom på, at deler du vigtig information i dine opslag, forsvinder denne information langsomt i mængde af øvrige informationer. Det er meget få brugere, der er interesserede i at bladre hundredvis af gamle opslag igennem, for at finde konkret information.

Vigtigheden af en opdateret hjemmeside

Din hjemmeside skal naturligvis også være dynamisk i et eller andet omfang. Det er i hvert fald vigtigt, at den bliver opdateret med korrekt information, priser og åbningstider. Vær særlig opmærksom på sæson-betonet indhold. Til gengæld behøver du ikke være lige så ihærdig med at lægge nyt indhold på din hjemmeside. Hvis den blot er pæn, enkel og informativ, vil dine brugere og kunder finde den nyttig.

Kort sagt giver en hjemmeside et professionelt indtryk, som dine kunder helt sikkert vil værdsætte. Herudover får du også en god portion flere muligheder for markedsføring genne søgeordsoptimering. Her gælder det om at optimere din hjemmesides indhold med de ord og termer, som dine potentielle kunder anvender, når de leder efter netop de varer og ydelser, som din virksomhed leverer. Men det er en helt anden historie…